wtorek, 30 kwietnia 2013

Telewizja - medium dla aktywnego odbiorcy

PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENTÓW

Zastanawialiście się kiedyś po kupieniu jakiejś rzeczy co was do tego skłoniło? Dlaczego to kupiliście i czy jest to wam koniecznie potrzebne? Działania takie wyjaśnia psychologia zachowań konsumenta. Zachowania konsumentów dzielimy na: zamierzone, niezamierzone, zachowana racjonalne i irracjonalne oraz dobrowolne bądź wymuszone. Zmierzone zachowania to celowe i świadome zakupy, a niezamierzone- podejmowane na zasadzie impulsu, nieodzwierciedlające potrzeb konsumenta. Działania racjonalne to takie postępowanie, które umożliwia osiągnięcie największej satysfakcji, czyli zakupienia maksymalnej ilości rzeczy przy danym dochodzie. Natomiast irracjonalne jest podejmowane na zasadzie impulsu, mody, wynikające z naśladownictwa, a przede wszystkim jest sprzeczne z interesem ekonomicznym. Zachowanie dobrowolne różni się tym od wymuszonego jak sama nazwa mówi podejmowane jest bez żadnego nacisku, dobrowolnie. W reklamie istnieje takie coś jak proces zakupowy konsumenta. Na jego podstawie szacowane jest czy klient kupi dany produkt i czy powtórzy swój zakup. Proces ten wygląda tak: najpierw jest uwzględniana własna potrzeba i doświadczenie, informacja z zewnątrz trafia do potencjalnego klienta. Następnie producent uświadamia potrzebę i w tym wypadku celem reklamy jest kreowanie nowych potrzeb przez prezentowanie produktu. Potem jest rozpoznawanie sposobów zaspokojenia tych potrzeb, jakie produkty mogą spełnić tą funkcję. Kolejnym etapem tego procesu jest ocena sposobów zaspokajania potrzeby i wybór który z tych produktów jest najlepszy. Ostatnim punktem tego jest zakup i jego ocena przez klienta. Czy będzie usatysfakcjonowany i powtórzy zakup czy nie będzie zadowolony.